International Journal of Psychological Research vol. 14 num. 2 lang. en
- Phenomics: A Way to Increase and Refine Treatment Options in Psychopathologyel junio 25, 2022 a las 11:55 am
- Spanish Validation of the “Life Snapshot Inventory”el junio 25, 2022 a las 11:55 am
Abstract. Introduction: The Life Snapshot Inventory (LSI) is a self-report instrument to measure the meaningful vital, personal, and social directions. It was created in the Functional Analytic Psychotherapy as a continuous evaluation of vital changes in areas of life (family, work, love, spirituality, sexuality, health, etc.). Objective: The aim was to validate its psychometric characteristics for the first time. Method: This study involved 530 participants (average age 33 years), in a Spanish sample. The questionnaire has been compared with the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES) to obtain convergent validity. Results: The results showed a high internal consistency (α = .93) and a correlation of .61, both statistically significant. The factorial analysis showed only one factor (43.56% of variance). In addition, it was sensitive to changes due to interventions, and made it possible to differentiate those people with vital problems. Conclusion: This questionnaire could be a helpful measure for healthcare and clinical contexts.Resumen. Introducción: El Inventario de Instantánea Vital (Life Snapshot Inventory; LSI) es un instrumento de autoinforme para medir las direcciones sociales, personales y vitales significativas para el individuo. Se ha creado desde la Psicoterapia Analítica Funcional (FAP) como una evaluación continua de los cambios en diversas áreas de la vida de un individuo (familia, trabajo, amor, espiritualidad, sexualidad, salud, etc.). Objetivo: Validar por primera vez las características psicométricas de este instrumento. Metodología: Este estudio implicó una muestra española donde participaron 530 personas (edad media 33 años). El cuestionario se ha comparado con la Escala de Autoestima de Rosenberg (RSES) para obtener validez convergente. Resultados: Los resultados mostraron una alta fiabilidad como consistencia interna (α = .93) y una correlación de .61, ambas estadísticamente significativas. El análisis factorial mostró un único factor (43.56% de la varianza). Además, el instrumento fue sensible a los cambios originados por la intervención, y permitió diferenciar aquellas personas con problemas vitales. Conclusión: Este cuestionario podría ser una medida de gran ayuda para utilizar en contextos clínicos y sanitarios.
- Intimate Partner Violence Against Women: A Study on the Beliefs of Trainee Teachers in Spain and Latin Americael junio 25, 2022 a las 11:55 am
Abstract. Objective: The main aim of this study is to analyse the acceptance of distorted beliefs about gender roles and violence against women in a sample of future teachers from Spain and Latin America. Method: The methodology used has been quantitative, and the design is cross-sectional. The sampling was intentional and not probabilistic. The sample is composed of 2395 trainee teachers who studied at universities and higher education centers from Argentina, Chile, Colombia, El Salvador, Spain, and Mexico. Information was collected through a structured questionnaire that included the Inventory of Distorted Thoughts about Women and the Use of Violence-Revised (Echeburúa et al., 2016). The analysis used (chi-square, Student T, and ANOVA) made it possible to evaluate the influence of sex and country. Results: The results show statistically significant differences among countries in the acceptance of distorted beliefs. Men, compared to women, tend to present more cognitive distortions about gender roles and intimate partner violence against women. Conclusion: The education system is one of the main socialising agents, so teacher training in equality is essential to eliminate gender biases and contribute to the promotion of a society free of violence against women.Resumen. Objetivo: El objetivo de este estudio ha sido analizar la aceptación de creencias distorsionadas sobre los roles de género y sobre la violencia contra las mujeres en una muestra de futuros y futuras docentes de España y Latinoamérica. Metodología: La metodología del estudio ha sido cuantitativa y el diseño, transversal. El muestreo fue intencional y no probabilístico. Participaron 2395 docentes en formación de universidades y centros de formación superior de Argentina, Chile, Colombia, El Salvador, España y México. La información se recolectó por medio de un cuestionario estructurado que incluyó el Inventario de Pensamientos Distorsionados sobre la Mujer y el Uso de la Violencia Revisado (Echeburúa et al., 2016). Los análisis empleados (chi-cuadrado, t de Student y ANOVA) han permitido evaluar la influencia del sexo y del país. Resultados: Los resultados reportan diferencias estadísticamente significativas entre los países de la muestra en la aceptación de las creencias distorsionadas. Los hombres, en comparación con las mujeres, tienden a presentar más distorsiones cognitivas sobre los roles de género y la violencia íntima de pareja contra las mujeres. Conclusión: El sistema educativo es uno de los principales agentes socializadores, por lo que la formación del profesorado en materia de igualdad es esencial para eliminar los sesgos de género y contribuir al fomento de una sociedad libre de violencia contra las mujeres.
- Effect of Violence and School Victimization on Suicidal Ideation in Mexican Adolescentsel junio 25, 2022 a las 11:55 am
Abstract. This study tests a model to predict suicidal ideation in adolescents, considering violence and school victimization, family and academic self-concept, and depressive symptoms as antecedents. 792 Mexican high school adolescents participated (49.4% women, 50.6% men) between 11 and 16 years old (M = 13.3, D.T. = 1.0), selected with a non-probabilistic sampling for convenience. The Suicidal Ideation, Violent Behavior at School, Victimization at School, Self-Concept Form-5 and CES-D scales were administered. From Structural Equation Models, the results showed that the model that best fits indicates a double relationship between school victimization and suicidal ideation: a direct and positive effect on suicidal thoughts, and, on the other hand, an indirect and negative effect through family support, and positive with depressive symptoms. Family self-concept was an important protection factor.Resumen. En este estudio se pone a prueba un modelo para predecir la ideación suicida de adolescentes, considerando como antecedentes la violencia y victimización escolar, el autoconcepto familiar y académico y la sintomatología depresiva. Participaron 792 adolescentes mexicanos de secundaria (49.4% mujeres, 50.6% hombres) entre 11 a 16 años (M = 13.3, D.T. = 1.0), seleccionados con un muestreo no probabilístico por conveniencia. Se administraron las escalas de Ideación Suicida, Conducta Violenta en la Escuela, Victimización en la Escuela, Autoconcepto Forma-5 y CES-D. A partir de Modelos de Ecuaciones Estructurales, los resultados mostraron que el modelo que mejor se ajusta indica una doble relación de la victimización escolar con la ideación suicida: un efecto directo y positivo sobre pensamientos suicidas, y, por otro lado, un efecto indirecto y negativo a través del apoyo familiar, y positivo con la sintomatología depresiva. El autoconcepto familiar resulto un importante factor de protección.
- An Auditory Stroop Test to Implement in Cognitive Hearing Sciences: Development and Normative Datael junio 25, 2022 a las 11:55 am
Abstract. Objective: This study developed and gained insight in an auditory Stroop test, implementable in cognitive hearing sciences. Methods: An auditory Stroop test was developed and performed in 178 participants, aged between 18 and 69 years. This Auditory Stroop test consisted of two tests: Stroop-tones and Stroop-words whereby the pitch of pure-tones and spoken words (i.e., the words high and low) had to be identified by high or low, respectively. An interference score was calculated as a measure of verbal executive functioning. Regression models were conducted to examine the effect of age, sex, education, awakeness, hearing, as well as visual and verbal working memory, and processing speed on the auditory Stroop scores. Normative data were obtained per age decade. Results: Compared to the visual counterparts, the auditory Stroop outcomes were better predicted by verbal working memory and processing speed. A trend was observed showing a decrease in performances with increasing age. No other participant-related variables had a significant relationship with the auditory Stroop test. Conclusion: This auditory Stroop test was considered a good test for measuring executive functioning using auditory stimuli. Implementing this auditory Stroop test within cognitive hearing sciences will contribute to unravel the auditory-cognitive perspective of speech understanding.Resumen. Objetivo: Este estudio desarrolló y alcanzó un claro entendimiento en una prueba auditiva de Stroop, implementable en las ciencias auditivas cognitivas. Métodos: Se desarrolló un test auditivo de Stroop y se aplicó en 178 participantes entre los 18 y los 69 años de edad. Este test auditivo de Stroop constaba dos pruebas, a saber: Stroop-tonos y Stroop-palabras. El tono de los tonos puros y de las palabras habladas (es decir, las palabras alto y bajo) tenían que ser identificadas por alto o bajo, respectivamente. Se calculó una puntuación de interferencia como medida del funcionamiento ejecutivo verbal. Se realizaron modelos de regresión para examinar el efecto de la edad, el sexo, la educación, la vigilia, la audición, así como la memoria de trabajo visual y verbal y la velocidad de procesamiento en todas las puntuaciones auditivas de Stroop. Se obtuvieron datos normativos por década. Resultados: Los resultados del Stroop auditivo podrían predecirse mejor por la memoria de trabajo verbal y la velocidad de procesamiento en comparación con las contrapartes visuales. Se observó una tendencia que mostraba una disminución de los resultados con el aumento de la edad. Ninguna otra variable relacionada con los participantes parecía tener una relación significativa con la prueba auditiva de Stroop. Conclusión: Este test auditivo de Stroop se consideró una buena prueba para medir el funcionamiento ejecutivo utilizando estímulos auditivos. La aplicación de esta prueba auditiva de Stroop dentro de las ciencias auditivas cognitivas contribuirá a desentrañar la perspectiva auditivo-cognitiva de la comprensión del habla.